Nu ska vi ta dig ur ovissheten. Liksom alla andra som beundrar verken i Rådhuskalendern gör ju även du det från Stortorget. Utifrån. Vi vet att många står där, funderar och ställer sig frågor som: Hur hamnar verken i lådorna? Vad sker innan dess? Hur hålls de uppe? Är det originalverken som hänger där? Hittills har bara ett fåtal vetat. Nu, för första gången, tar vi dig med bakom kulisserna. Välkommen till – Rådhuskalendern inifrån!

Steg 1, reprofotografering

Oves fingertoppskänsla återskapar originalfärger

Alla konstnärer som deltar i Rådhuskalendern lämnar in sina signerade originalkonstverk i ett förutbestämt mått: 470 mm brett, 760 mm högt, stående format. Originalen ska levereras på papper, duk, pannå eller annat hårt underlag. Konstnärer som arbetar digitalt lämnar sina verk som högupplöst digital fil och som monterad högupplöst utskrift.

När verken har anlänt till Örebro hamnar de först i konstnären Jesper Blåders ateljé, där de reprofotograferas. Rätt gissat, verken som du ser från Stortorget är inte originalen, utan reproduktioner.

– Originalverken skulle förstöras av väder och vind, förklarar Ove Lundkvist, projektledare för kalendern.

Reprofotograferingen sker mycket noggrant, allt för att originalfärgerna ska återskapas på ett korrekt sätt.

– Alla verk reproduceras samtidigt. Man väljer ut den mest komplexa bilden färgmässigt och utgår från den när man skapar en färgprofil i kameran. På det viset hamnar färgerna så nära originalet som möjligt, säger Ove som ansvarar även för reprofotograferingen.

– Min största utmaning är att exponera för de ljusaste färgerna så att de blir tydliga. Det kräver fingertoppskänsla och ställer mig verkligen på prov.

Läs även – Steg 2
Läs även – Steg 3
Läs även – Steg 4